please click here...

Thursday, December 9, 2010

peTroL ooo peTroL...


salam...kali nie eiyda nak tulis entry pasal harga petrol naik pulak...sekarang sana sini orang borak pasal harga minyak petrol naik...semua orang cam bengang jer dengan kerajaan...yerla walaupun naik 5 sen seliter untuk Ron95 (so,harga sekarang rm1.90) dan 15 sen untuk Ron97 (rm2.30), tapi jumlah tu tersangatlah berharga bagi orang2 yang berpendapatan sederhana..betul tak korang??kalau gaji macam pak2 menteri kita lainla... pulak tu boleh lak bila rakyat tak puas hati, pihak kerajaan bandingkan harga minyak petrol kita dengan negara2 bukan pengeluar minyak spt singapore dan indonesia! memangla harga petrol negara diaorang mahal sebab diaorang import minyak dari luar, negara kita kan pengeluar minyak...so,xleh ker bagi harga minyak yang berpatutan kat rakyat tersayang wahai pihak kerajaan??jom kita banding harga minyak kat negara2 pengeluar minyak lain...

1.UAE - $0.37/liter/ RM1.22 seliter
2.Baharin - $0.27/liter/RM0.89/liter
3.Qatar - $0.22/liter /RM0.72 /liter
4.Kuwait -$0.21/liter /RM0.69/liter
5.Libya - $0.14/liter / RM0.46/liter
6.Arb Saudi - $0.12/liter / RM0.39 /liter
7.Iran - $0.11/liter /RM0.36/liter
8.Nigeria - $0.10/liter / RM0.33/liter
9.Trkmenistan - $0.08/liter / $M0.26/liter
10.Venezuela - $0.05/liter / RM0.16 /liter
M'SIA RON97 - RM2.30
RON95 - RM1.90
p/s : hmm...negara kita nie, semua barang naik...;(
 



45 comments:

My Little Diary said...

salam,
hurrmmmm...

DKosongLapan said...

amat setuju dengan entri Yong ni.....
kenape le kite je (rakyat) kene tanggong semue ni......deme yang dok ateh tu buat ape????

AiDa AzRyN said...

mahalnyer.. 0_0

Seizer said...

pesal.. la tenet slow ni... xkan sbb petrol kot.. xleh jalan

mohd sasuke said...

erm caer stuju..mudah sgt kan naik harga minyak..huhu

misyamissyou said...

aiyark! naik lg..bagi subsidi slh..xbg pn slh ke?? xpaham ngan sesetengah org..hahha..pdn muke kite minyak naik lagi..hehehe *gile sudah*

kaki KARUT said...

tu la...
angin aku pon naek dah ni...
haha

iniialahaku said...

@dkosong lapan..sebabnya rakyat didahulukanla..haha

Mohd Ballack said...

apa blh bwt kn2...

Hidup Ini Adalah Kenyataan said...

fenin dengan kenaikan barang.. gula pun skang dah 2.10rm... huhuh

Burp said...

mmg MY pengeluar minyak... tapi minyak yg kite kluarkan tuh bukan utk consumption di negara sendri jer.. kita jual myk tuh then kita bli mnyak dari luar.. so harga time jual kat luar transport bla bla bla.. sbb tuh myk kite naik.. utk cover expenses tdi.. ape yg kawn ak pernah ckp.. hehehe

eiyda said...

@burp...tapikan negara yg kat ats tu pun negara pgeluar minyak jgk sama cam malaysia...tgk harga petrol utk rakyat diaorg...diaorg pun eksport luar negara jgk...;)

cacing said...

nak wat macam mana... malaysia kan bnyk hutang... jadi kena la potong ape yang patut.. katanya nak salurkan pada kebajikan rakyat lak... kite tgk jela ape akan jadi nnti...

zmanja said...

setiap kali kenaikan harga minyak naik...statement dari kerajaan mesti sama..."harga minyak dinegara kita adalah paling murah dibandingkan dgn negara lain"...yg menanggungnya rakyat yg berpendapatan rendah..aduiiiyaiii...harga gula pon dah naik gak...lps ni confirm harga makanan sume naik

yad'z said...

singgah bace entry...^^... sambung jenjalan...^^

Rafina Mimi Zairul Murni said...

negara yg duduk senarai ats tu negara pengeluar minyak utama..memang la harga minyak kat sana lebih murah..hehe..tengok peta sudah la..negara diaorang besar..banyak telaga2 minyak yg di perolehi..negara kita ni kecik je..banyak mana la sangat minyak yg ada kat sini..tapi tak setuju jugak la kalau asyik naik je kan..rakyat je yg nak kena tanggung..apa salahnya kalau potong elaun pak2 menteri dengan bini masing2 tu?salurkan duit2 elaun tu untuk tanggung subsidi minyak..kihkihkihkih

Mário Augusto de Souza said...

Exchange links in a simple, automatic and direct form. All links are accepted no exceptions or preferences: http://duasrosas.com/elinks/links.php

Afiq Din said...

ape nk jdi ngn negare kite nie...
jnji smpi hujung thun xnaik...
tup2 naik jugak

Anonymous said...

http;//wanwidget.com
kita hanya mengeluar minyak yang sikit

udin said...

semua nk naik...gaji still mcm tu gak (kata kakitangan krajaan ler) yg keje sendiri mcm aku ni mcm ne plak...last2 pokai mcm tu ja...adoi...dunia2...kena ikat perut g lah pas nih...huhu :(

amira said...

apa boleh buat.. hurm

Teroris Cinta said...

nice blog, ditunggu ia......http://mufiqhoo.blogspot.com/

wan muhamad said...

kalau harga minyak petrol tu boleh la tahan lagi ni barang2 keperluan harian pun naik jgk ,macam gula,minyak masak tu semua kenapa jadi mahal sedangkan barang tu hasil keluaran tempatan.. kalau minyak petrol ke disel sedia maklum ia mahal sbb bekalan minyak semakin habis yang tu boleh terima yg barang2 keperluan ni semakin habis jgk kew.

princeduyong said...

waaa....kena pindah venezuela la nampaknya...murah tu..

DeCrewz said...

Cakap je minyak naik.. Tp hakikatnya sume naik, lebih2 barangan keperluan harian & makanan.. Kerajaan da ckup banyak duit, kenapa mesti nak naikkan minyak.. Gol. berpendapatan rendah sgt terasa kenaikan harga ni walaupun 10 sen..

Fxysche Nas said...

alangkah indahnye kalau air suam bole buat jd minyak.
=D hehe

nazirulhazwan~ said...

tahniahla pemangkah2 BN. buat bute mate lagi.

♥e'in♥ said...

mmg terasa laa bile petrol nek harga.. jap je minyak dh abes.. huhu..

acan ketot said...

mhal nye..
alaa..
kne nek beskal..
hu3..

Ahmad Zaki said...

Assalamualaikum...

Negara yang simpanan minyaknya lebih banyak dari Malaysia pun tak semahal negara ni... Ingatkan kat arab tu lagi mahal.. rupenye lebih murah...

Tapi mereka dan keluarga mereka pasti ada hujah utk pertahankan isu ini... mestilah nak jaga tengkuk masing2... bertepatan dgn slogan.. sapa yang didahulukan...?lupa pulah dah...

anamizu said...

uishh mahalnye!
nek beskal je la psni..hihi

Cahaya Kehidupan said...

huhu....memang betul...setuju...buat slogan tapi tak ikut pun...hukhuk

HonEyBuNNy said...

salam ziarah...betul tu..semua naik...drh kita pun naik la...heheh

Monalea said...

sabar jelah...

NOOR FATIN said...

dugaan hidupp..huhu

chaied said...

adoyai..isu ini mmg parah! :(

Syira Qahira said...

salam

bukan barang naik harga...

tapi subsidi barang dikurangkan :)

Akram said...

minyak naik sbb bonus menteri nak dinaikkan la tu..AWESOME

Burp said...

hahahaa~ mmg murah~ lagi murah dari MY.. tapi dorg pengeluar minyak terbesar.. kita nih kecil kecilan ajer.. :)

Rizuan Ismail said...

tu la politik..janji di bajet harga minyak xkan dinaikkan..dlm diam2 naik gak..hampeh..duit rakyat abis kat kempen politik je..

zaL_cdpx said...

negara2 arab kn mmg ALLAH dh limpahi dengan minyak !

tp mmg pn.., makan duit org je tw !
kt dunia lepas laaa.., kt akhirat.., jawab sdiri ngan ALLAH !

wallahuaklam

ijatnuar87 said...

ahaks...kalu nk naikkan minyak ambe xkisah,asalkan gaji semua dalam tngga yg sma...xder la jerung2 baju besar,bilis2 gaji kecik...biar sumer merasa susah senang...

Miela Tahril said...

Blog Baru (2010) Pilihan??? kalau berbesar hati untuk undi saya. UNDI N0.108. nak tahu lebih lanjut? tekan sini

http://miela-tahril.blogspot.com/2010/12/blog-baru-2010-pilihan-undi-no108.html

terima kasih kerana sudi meluangkan masa :)

Ahmad Zaki said...

Assalamualaikum...

Ni yg kat atas ni apehal pulak undi2 ni... org cerite pasal lain, tp dia dok sibuk mengundi... pilihanraya lambat lagi la..

Miela Tahril said...

kalau harga barang naik gaji naik tak pelah...ni gaji sama je...abeslah hdp terhimpit...ermmmm...bagus entry ni...

baca sambil derma...click sini...

TiNggAL kEsAn JaRi AnDa Di SiNi...tQ